loading...
تعمیر و تجهیزات خودرو
خودرو بازدید : 86 جمعه 24 بهمن 1399 نظرات (0)

انژکتور یا سیستم پاشش سوخت یکی از مهم ترین قطعات در خودرو هایی است که با سوخت کار می کنند. انژکتور خودرو یک قطعه الکترونیکی-مکانیکی می باشد. انژکتور خودرو در ورودی سیلندر خودرو قرار می گیرد و وظیفه تنظیم و پاشش سوخت به درون سیلندر را بر عهده دارد که نهایتا این سوخت طی فرایند احتراق به انرژی تبدیل شده و باعث می شود خودرو به حرکت درآید. پیش از ظهور انژکتور در طارحی موتور خودرو این وظیفه بر عهده کاربراتور بود و این کاربراتور بود که سوخت را به سیلندرها می رساند.در این مقاله می خواهیم درباره انژکتور شور و اسپری ان صحبت کنیم اما قبل از آن بهتر است بگوییم که انژکتور چیست؟به دلیل آلودگی هوا و مصرف سوخت مشکلاتی در خودرو پیش می اید که  از سیستم های انژکتوری برای حل مشکل پیش آمده در خودرو استفاده می کنند.که قطعه ی مهمی در خودرو است که هر 40 هزار کیلومتر نیاز به شستشو دارند.عملکرد انژکتور خودرو به وسیله دستگاه ECU کنترل می شود.

دستگاه انژکتور شور چیست؟

انژکتور شور به چه دردی میخورد؟

با در نظر گرفتن مشکل آلودگی هوا و مصرف سوخت تولید کنندگان خودرو به فکر راهکار های جدیدتر مثلاً استفاده از سیستم های انژکتوری در تولید اتومبیل های جدید افتادند.خرید دستگاه انژکتورشور نگارخودرو را به شما پیشنهاد میکنیم و در این راستا در این قسمت به این موضوع می پردازیم که سیستم های انژکتوری چیست و فایده اش برای خودرو چه می باشد:این سیستم ها سنسورهای متفاوتی دارند از جمله دور موتور,فشار منیفولد,دریچه گاز,سنسور اکسیژن,سنسور مپ و …. که با استفاده از آنها اطلاعات موتور جمع آوری می شود. این اطلاعات در ECU ذخیره شده و سپس توسط عملگرهایی مانند موتور پله ای,کوئل,پمپ بنزین,انژکتور ها و …پردازش می شود. انژکتور در مبحث  کنترلی موتور، به دلیل کارایی و مشخصات فنی ویژه ای که دارد، بسیار مهم محسوب می شود و نتیجه عملکرد صحیحش، کارایی خوب خودرو می باشد.دستگاه انژکتور شور (انژکتور شوی) یا دستگاه سوزن شور در انواع مختلف:4 سیلندر(4 کانال) و 6 سیلندر (6 کانال)، انژکتور روکار، انژکتور درجا و انژکتور دستگاه اولتراسونیک وجود دارد .که این دستگاه در حالت های مختلف(از دور موتور 700 تا دور موتور 7000) میزان پاشیدن سوزن انژکتور را در چندین حالت نمایش می دهد.

اجزاء اصلی انژکتور

اورینگ، فیلتر ورودی، سوزن انژکتور، بدنه انژکتور، سلونوئید،سوراخ انژکتور، درپوش محافظ

انواع انژکتور

دو نوع انژکتور داریم:1-الکترونیکی:انژکتور الکترونیکی توسط فنر بسته و توسط سیم پیچ باز می شود ، توسط ECU مدت زمان باز ماندن مشخص می شود و این مدت زمان متغیر است2-مکانیکی:انژکتور مکانیکی توسط فشار سوخت باز و بسته می شود.بعد از گذشت مدت زمانی از کارکرد انژکتور و مصرف سوخت و سیستم تحریق، رسوبات سوخت به سوراخ های انتهایی انژکتور وارد شده و باعث گرفتگی این سوراخها می شود و در نتیجه پاشش دیگر انجام نمی شود. این موضوع موجب اختلال در عملکرد موتور می شود. در نتیجه با در نظر گرفتن این موضوع که انژکتور قیمت بالایی دارد، بهترین راه حل این مشکل، تعمیر و سرویس دهی آن می باشد که توسط دستگاه انژکتورشور (انژکتور شور) انجام می شود. با استفاده از انژکتورشور (انژکتور شور) می توان عملکرد انژکتور را بررسی کرده و آنرا رسوب زدایی کرد و از سالم بودنش مطمئن شد.

دستگاه انژکتور شور (انژکتور شوی) یا دستگاه سوزن شور در انواع مختلف:4 سیلندر(4 کانال) و 6 سیلندر (6 کانال)، انژکتور روکار، انژکتور درجا و انژکتور دستگاه اولتراسونیک وجود دارد .که این دستگاه در حالت های مختلف(از دور موتور 700 تا دور موتور 7000) میزان پاشیدن سوزن انژکتور را در چندین حالت نمایش می دهد.ecu خودرو از طریق اطلاعاتی که از سنسورها می گیرد زمان و مقدار پاشش سوخت را تعیین کرده و برای انژکتور ارسال می کند. انژکتور مطابق دستورات ارسالی ecu میزان سوخت مورد نظر را در زمانی تعیین شده پاشش می کند. مسلما زاویه پاشش و همچنین زاویه قرارگیری انژکتور تاثیر بسیار بالایی در احتراق خودرو دارد.دستگاه پرتابل obd tools نگارخودرو هم از این قاعده مستثنی نیست.

قابلیت ها:  

    بررسی و مشاهده نشتی انژکتور

    تست زاویه تزریق و نحوه پودرسازی انژکتورها

     تست حالت یکنواختی پاشش سوخت انژکتورها

    دارای دفترچه راهنمای فارسی

     قابل استفاده برای خودروهای 4 و 6 سیلندر

    دارای صفحه نمایش دیجیتال با سیستم کامپیوتری

    شستشوی شیمیایی و رفع کامل رسوبات داخلی انژکتورهای مسدود

    شستشوی انژکتورها توسط دستگاه Ultrasonic (امواج ماورای صـوتی)

    مشاهده و مقایسه حجم پاشش سـوخت انژکتورها نسبت به یکدیگر

    امکان شستشوی انژکتورها بدون جداسازی از خودرو (شستشوی روکار)

    قابلیت تنظیم پارامترهای دور موتور، پهنای پالس، زمان پاشش و تعداد پاشش بـصورت دستی واتوماتیک (مقادیر استاندارد)

    دارا بودن اتصالات مناسب و مخصوص انژکتورهای تمام خودروهای ایرانی (سایپا، ایران خودرو…)  و خارجی (… ,Hyundai, Nissan, BMW)

    قابلیت شستشوی انژکتور به صورت معکوس

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 78
  • بازدید سال : 611
  • بازدید کلی : 3,115